Descripció

Durada: 2h 20'

Distància: 7 km

Desnivell: 329 m

Comença a la part posterior del Centre d'Interpretació. La vegetació que ens acompanya és típicament mediterrània: estepes (Cistus albidus, Cistus monspeliensis), romer (Rosmarinus officinalis) i margalló (Chamaerops humilis). De seguida un senyal ens indica que hem de continuar a l'esquerra, per una senda que ens conduirà fins a una pista de grava. En aquesta zona es poden observar les zones abancalades i algunes masies deshabitades. Seguim per la font de la Mola, i deixem una pista de terra a la dreta que també ens portaria al Bartolo. Arribats al coll de la Mola, podem observar el litoral de Benicàssim i el Grau de Castelló, i des d'allí continuem ascendint fins al Cantal Gros (698 m d'altitud). Entre roques soltes de gres roig ens acompanyen diferents espècies arbustives i arbòries com estepes, brucs i margallons, i durant el trajecte observem exemplars adults de pi roig (Pinus pinaster).

S'hi perceben distintes espècies de líquens, bons indicadors de l'excel·lent qualitat de l'aire que al paratge natural es respira, com també del nord geogràfic.

La creu del Bartolo, amb els seus imponents 18 metres d'alçada, ens invita a conéixer tot el territori del Desert de les Palmes ja que estem en un dels punts més elevats de l'espai natural. La tornada la realitzem per la pista asfaltada que ix des d'un pla que trobem a pocs metres de la creu, baixem uns 1.200 m fins a trobar una pista de terra a la dreta, de seguida veurem una bifurcació i ens desviarem pel camí que ix a l'esquerra.

Hem de seguir els senyals grocs que ens portaran fins a les ruïnes de la Porteria Vella. Continuem per la senda fins a arribar al Centre d'Informació, punt final d'aquest recorregut.

El descens s'efectua per la pista asfaltada, per a després agafar novament la pista del mas de Huguet que ens conduirà en un dels seus encreuaments cap a en Centre d'Interpretació.