Descripció

Itinerari 2. Travessia de la serra Gelada

Recorregut: 6,5 km (només anada)

Duració: 3'30 h a 4 h

Desnivell màxim: 438 m

Accessibilitat: Apta només per a senderisme

Dificultat: Moderada-alta.

L'absència de fonts en el recorregut imposa portar beguda en abundància. La ruta té forts pendents de pujada i baixada, pel que el seu desnivell acumulat és important. Iniciem el recorregut des de l'àrea recreativa de l'Albir (1), en la ruta 1, amb una pujada constant en zig-zag que s'inicia amb unes escales de pedra fins a aconseguir la carretera d'accés al repetidor i antenes (3), passant al costat d'una antiga pedrera (2). Continuant per la carretera arribem a les antenes i el repetidor de televisió, en el punt més alt de la serra Gelada, l'Alt del Governador, a 438 metres d'altura. Continuem per una pista asfaltada i més avall enllaçarem de nou amb la senda (4) Quasi a la vora del penya-segat es troba el vèrtex geodèsic (5), des d'on podem contemplar la majestuositat d'aquests tallats, veient com els exemplars de gavinot argentat, que volen diversos centenars de metres davall dels nostres peus, se'ns fan minúsculs a la vista. El recorregut per la serra prossegueix amb contínues pujades i baixades, passant per les ruïnes d'una antiga casa de vigilància costanera (6) i per un xicotet aljub en el tàlveg (7). A meitat de camí ens detenim en una zona en què hi ha un xicotet rodal de pins que ens serviran per a descansar durant un moment (8) i oferir-nos una preciosa vista de la illa Mitjana. L'últim tram de la muntanya que recorrem passa per un alt on podem contemplar de nou els penya-segats (9). A partir d'aquesta fita cal estar atents per a no perdre la senda que discorre entre vegetació baixa o sobre roca nua. Uns minuts després s'arriba a una creu (10) situada per damunt del Racó de l'Oix, des d'on podem descendir per una pista asfaltada (11) que connecta amb la platja de "Llevant", buscar una parada d'autobús (al final de l'avinguda Mediterrani) i tornar a l'Albir agafant l'autobús urbà núm. 10 (Altea, Platja de l'Albir), baixant en la parada situada davant de la "Fundación Frax" (horari).