Ruta roja: El Embassament de Buseo

Circular: Si
Desnivell acumulat en pujada: 653 m
Desnivell acumulat en baixada: 453 m
Recorregut: Chera – Font del Río – Corvachos del Baucán - Mirador del Puntal de la Font del Puerco – Desembocadura del Barranc de la Hoz - Embalse de Buseo - Bosc de la Cola del Pantano – Chera.
Nota: Recorregut apte per a realitzar en bicicleta de muntanya.

Versió en pdf

Mapa general 5 rutes

Descripció: part de l'itinerari discorre pels marges del riu Reatillo i de l' Embassament de Buseo, on podem gaudir dels seus boscos de ribera i contemplar les aus que els habiten. Ascendint al Puntal de la Font del Puerco, podrem contemplar unes sorprenents vistes de l'entorn del pantà. Part del recorregut coincideix amb "l'Itinerari III: El Burgal" del Parc Geològic de Chera-Sot de Chera, per la qual cosa es recomana l'ús dels seus equipaments i guia, com a complement per a la visita.

El recorregut comença en la plaça d'Espanya. Enllaçant amb l'avinguda del Pantà Buseo i baixant cap al C/ Trilladora, trobarem el camí asfaltat que enllaça amb la pista forestal que ens conduirà cap al riu Reatillo. També hi ha la possibilitat d'iniciar la ruta directament des de l'Àrea Recreativa de l'Embassament. En el punt on arribem al riu Reatillo, hi ha una font restaurada en 2010 pel Parc Natural, la Font del Río. A partir d'ací gaudirem del so de l'aigua i dels paisatges de ribera.

Des de la Font del Río prenem el camí cap a l'esquerra fins a arribar a la pista que condueix a la cua de l'embassament. Passarem al costat de la font del Romero i continuant cap a la dreta i després de travessar el gual que creua el riu Reatillo, abandonarem la pista principal, per a prendre a la dreta el camí del Baucán. Ascendirem vorejant aquests conglomerats terciaris, en els quals l'erosió ha excavat nombrosos buits.

En l'encreuament del camí amb la pista principal, a mà esquerra trobem una senda d'uns 150 m que es dirigeix al Mirador del Puntal de la Font del Puerco. Des d'ací, contemplem la falla de l'Embassament, que junt amb la del Castell van originar la fossa tectònica de Chera, a més de tindre unes vistes espectaculars de la Cola del Pantano i la Serra Picochera. Continuarem el recorregut tornant a la pista principal que prendrem a l'esquerra.

Després de 2 Km, trobarem a la dreta la desviació fins a la desembocadura del Barranc de la Hoz, a la qual accedim per una senda. Encaixats en la roca trobem el bassal fosc i més amunt es veu la cascada del Barranc de la Hoz.

Desfent el camí, continuarem amb l'itinerari cap a l'Àrea Recreativa de Buseo. La presa de Buseo és la més antiga de la conca del Túria (1903-1915). L'embassament, després d'un segle d'aprofitament agrícola, ha passat a tindre fins recreatius i educatius. En aquest punt trobem una àrea recreativa. Vorejant l'embassament, veurem nombroses fonts, com la del Tordo o la del Tio Melisa.

Deixant arrere l'encreuament del Badén, continuarem recte pel camí principal passant per l'últim tram del recorregut que es correspon amb la Cola del Pantano, on trobem un frondós bosc de ribera i on és habitual divisar diferents espècies d'aus aquàtiques. Per a finalitzar, deixarem arrere l'embassament, recorrent el camí que ens portarà novament al municipi de Chera.